محل تبلیغات شما

 ادامه فعالیت مراکز علمی و کاربردی به شکل کنونی نوعی اهانت به دانش و علم و لگد مال کردن حرمت و جایگاه دانشگاه ،دانشجو و اساتید و به قهقرا بردن  نام وزارت علوم است.

این هم از عجایب روزگار است وزارتی که خود مجوز را برای مراکز تحصیلی و مدرک صادر می کند در بخش دیگری از همان وزارت خانه مدرک صادره را قبول ندارد!!

 برای نمونه  مدرک فوق دیپلم علمی و کاربردی را برای ادامه تحصیل می برید دانشگاه پیام نور(که در ذیل وزارت علوم می باشد) اما می شنوید این مدرک برای ادامه تحصیل  اعتباری ندارد علاوه بر آن در بسیاری از نهاد ها و ارگان ها هم آن را قبول ندارند که  البته حق هم دارند.

موضوع بسیار ساده و پیش پا افتاده  و از طرفی حقیقتاً حیرت انگیز است! ریاست واحد علمی کاربردی از  طرف همان سازمان و نهاد تاسیس کننده مرکز علمی و کاربردی تعیین می شود (برای نمونه هلال احمر ) اساتیدی که دعوت می شوند همه حق تدریس هستند و هیچ گونه عضو ثابت و هیئت علمی ندارد و همگی از طرف رییس واحد و مجموعه ایشان تعیین می شوند و از طرفی بسیاری از دانشجویان از همان اداره و ارگان و یا مرکز ثبت نام می کنند خوب در این مملکت پیش بینی نتیجه بسیار ساده و مبرهن است اعمال نفوذ در امور آموزشی ، نمره و.اگر متهم به تشویش اذهان عمومی نشویم این در حقیقت  نوعی مدرک فروشی و توهین آشکار به کلمه علم و دانش و دانشگاه است.

 البته این بدان معنا نیست که اساتید محترم و مراکز علمی و کاربردی که پاسخگو هستند و مسولیت پذیر ، خوبی کارشان را نادیده بگیریم اما اشکال اساسی از وزارت علوم است که با بی تدبیری تمام  همچنان مجوز ادامه  این چنینی  مراکز علمی و کاربردی را صادر می کند.

بنده که چند سالی در این مراکز به عنوان مدرس فعالیت دارم و از نزدیک امور را با دقت رصد می کنم  از مسئولین برخی چنین مراکزی دیده ام و شنیده ام (بخاطر اینکه خصوصی محسوب می شوند و برای جذب تعداد بیشتر دانشجویان )  به شکلی از اساتید خواسته شده که معیار ها و استاندارد های مورد نظر را  در دادن  نمره و.در نظر نگیرند  و از طرفی اساتید حق تدریس عملا هیچ گونه ابزاری برای مخالفت ندارند و در بسیاری موارد در صورت مخالفت  از ان مرکز حذف می شوند و هیچ گونه توانایی اعتراض را ندارند (در صورتی که در دانشگاهای دولتی آزاد و پیام نور چنین نیست) . ممکن است مرکز به علت نداشتن دانشجویان کافی تعطیل شود آنها  برای جلوگیری از این کار و برای جذب بیشتر دانشجو به  ورودی های جدید قول مساعدت و همکاری در جهت اخذ مدرک می دهند و بسیار بین دانشجویان این بحث  در این مراکز مرسوم است که کدام مرکز علمی و کاربردی  سهل گیر تر است و اساتیدش نمره بیشتر می دهد.!!!

گویا  وزارت علوم  هم هیچ گونه معیاری برای تایید مکان چنین مراکزی ندارد(بگذریم از بحثکیفیت آموزشی و فرهنگی و.) مثلا در یکی از این مراکز  که درس میدادم در یک مکان بسیار نامناسب و غیر استاندارد که کمتر از 80 متر زیر بنا داشت و هیچ گونه مشخصه ای از مرکز آموزشی نداشته و چه بسا آن را مثلا دانشگاه هم خطاب می کردند!!!! انصافاٌ نظارت در مهد کودک ها و استانداردهای لازمه به مراتب بیشتر و بهتر است تا در مراکز علمی کاربردی !کاش وزارت علوم در حد سازمان بهزیستی توانایی داشت!!

البته دیگر مراکز علمی و دانشگاهی مثل پیام نور و دانشگاه آزاد بی نقص نیستند و مشکلات ساختاری و محتوایی زیادی دارند اما مراکز علمی و کاربردی قطعا یک فاجعه تمام عیار و نوعی ظلم و چه بسا خیانت در حق آموزش عالی این مملکت هستند.  در شهری مثل اهواز چه ومی دارد که دهه ها مرکز علمی و کاربردی بدون داشتن استاندارد های حداقلی مثل قارچ سر برارند؟ نتیجه و ماحصل انها در این مدت چه بوده ؟لیسانس در این کشور نایاب شده؟ زیر ساخت های مناسبی برای انها تدارک دیده شده؟ کیست که نداند برخی از این مراکز حتا به وسعت یک مهد کودک نیستند که همین مرکز در اعلامیه و تبلیغات خود را نه واحد علمی و کاربردی که خود را دانشگاه خطاب می کند بله دانشگاهی به وسعت 4 اتاق .

در هر حال وزارت علوم می بایست به حال این فاجعه آموزش فکری کند و چاره ای بیندیشد

در وهله اول بسیاری از این مراکز را تعطیل کند و یا استاندارد های سختی تعیین  کند تا دیگر شاهد این گونه خدشه بر نام نحیف و ظریف وزارتی چون علوم نباشیم .انشاالله

 علیرضا رییس زاده

مدرس دانشگاه

آیا ماموریت فعلی وزارت نفت نابودی خوزستان است؟ قسمت دوم

آیا ماموریت فعلی وزارت نفت نابودی خوزستان است؟ قسمت اول

مدارس تیز هوشان را تعطیل کنید

علمی ,مراکز ,کاربردی ,علوم ,مرکز ,دانشگاه ,علمی و ,و کاربردی ,مراکز علمی ,وزارت علوم ,هیچ گونه ,برای ادامه تحصیل

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

كربلای محمد احراری شاعر و مداح اهلبیت(ع)